16 May 2013

MABUK KETIKA HAMIL!!!


Hyee all... ar ni nak share sikit pengalaman saya mengandung..oohh kandungan saya baru masuk 3 bulan alhamdulillah..:) masa mula pregnant mmg teruk even sampai skang pon masih lagi mabuk muntah2.. sangat memenatkan.. but terima semuani sebagai dugaan dan cbaran.. klo kita xmengandung kita x rasa kan..

Apa itu mabuk hamil???
Mabuk hamil adalah kejadian medical yang paling biasa berlaku pada awal kehamilan,tetapi betapa teruk ianya dihadapi berbeza pada setiap individu.
*Ada setengah wanita hamil hanya mabuk atau muntah2 pada waktu pagi atau morning sickness.. 
(yesss aku juga merasa morning sickness ni aduhai mmg teruk sgt rasanye..perut kosong tetibe muntah kuning yang sangat pahit eerrr...)
* Ada jugak yang muntah sepanjang hari means xkire masa nak muntah sampai lembik.. xdapat bekerja.. (terjadi pada diri saya jugak terpaksa amik cuti tanpa gaji selama sebulan)
*diesebabkan itu jugak kita juga mungkin mengalami tekanan perasaan atau murung.. hubungan dengan keluarga,suami,atau kawan2 akan terjejas disebabkan perasaan kita..(yes mcm saya.. masa mula pregnant mabuk teruk dtg off muka masam mencuka.tegur sapa2 pon tak)

Kenapa kita rasa mabuk masa mengandung???
menurut pakar mabuk masa mengandung tu bagus...(err ble dgr org ckp cmtu rasa geram je kan)
ini adalan satu tanda hormon kehamilan kita adalah tinggi means baik lakan..

Adakah ia menjejaskan bayi dalam kandungan??
*mabuk mengandung ini tidak akan menjejaskan bayi dalam kandungan selagi perut anda mampu menyimpan sebahagian makanan yang anda ambil..
*so that y sangat penting bagi pengambilan folid asid bagi pembentukan tulang bayi coz dalam permulaan mengandung ni kita mmg takkan ada selera nak makan makanan yg betul2 ikut piramid makanan..
*tetapi jika anda muntah terlalu teruk 1 hari tidak makan atau minum dan berat badan anda menurun sila lah jumpa doktor ok..

SO kepada mereka yang sedang mengandung banyak2kan bersabar... dan kepada diri au jugak yg cepat emosional masa pregnant ni.... 
:)

No comments:

Post a Comment