23 May 2013

MENGAPA IBU MENGANDUNG KERAP BUANG AIR KECIL???

?? Mengapakah saya perlu kerap membuang air kecil semasa saya hamil?
Kerap membuang air kecil adalah ciri-ciri utama kehamilan. Ini biasa berlaku terutamanya dalam trimester pertama dan ketiga. Malah, ia merupakan salah satu daripada tanda-tanda awal kehamilan yang biasa. Ia adalah sebahagian daripada perubahan hormon yang berlaku dalam badan anda. 

Apabila bayi dalam kandungan anda semakin membesar, badan anda akan mengeluarkan lebih banyak air kencing, tetapi pundi kencing anda pula semakin mengecut. Oleh itu, walaupun pundi kencing anda kosong, tekanan yang diterimanya akan membuatkan anda merasa seperti ia penuh. Anda akan mengalami perkara ini terutamanya pada hujung kehamilan apabila kepala bayi sudah turun dan bersedia untuk lahir. 

Anda juga mungkin mempunyai masalah mengosongkan pundi kencing, menyebabkan anda terpaksa pergi ke tandas berulang kali. 



Adakah apa-apa cara untuk mengurangkan berulang ke tandas?

Malangnya, tidak! Jangan cuba kurangkan jumlah air yang anda minum. Anda sepatutnya minum enam hingga lapan gelas minuman sehari, yang mana kebanyakannya sepatutnya adalah air. Pengurangan cecair boleh menyebabkandehidrasi dan anda perlu minum dengan banyak untuk membantu pengaliran nutrien kepada bayi anda. 

Anda boleh cuba minum hanya sedikit dalam masa satu atau dua jam sebelum tidur untuk mengurangkan berulang ke tandas pada waktu malam

Jika ini tidak berhasil, anda mungkin terpaksa bertahan sahaja untuk beberapa bulan lagi hingga bayi anda lahir. Anda boleh menganggapnya sebagai satu cara melatih diri untuk menghadapi cabaran selepas bayi anda lahir di mana anda mungkin tidak dapat tidur malam

Mungkinkah kerap membuang air menunjukkan apa-apa masalah?
Bincang dengan doktor anda jika:
·         Anda rasa sakit atau panas apabila membuang air.
·         Anda rasa hendak terkencing tetapi hanya beberapa titik sahaja yang keluar.
Anda mungkin menghidap jangkitan saluran kencing (UTI). Minum banyak air untuk mencairkan air kencing dan jumpalah doktor secepat mungkin. Anda mungkin memerlukan antibiotik untuk mengubati UTI. Jika tidak diubati, UTI boleh menyebabkan jangkitan buah pinggang, yang mana boleh meningkatkan risiko anda sakit untuk bersalin telalu awal

Bilakah saya akan berhenti membuang air terlalu kerap?
Masalah ini akan berkurangan tidak lama selepas bayi anda lahir. Dalam tempoh beberapa hari selepas melahirkan, anda akan mengeluarkan lebih banyak air kencing, dan lebih kerap. Ketika ini, badan anda sedang membuang segala cecair tambahan yang terkandung dalam sistem darah anda semasa hamil. 

Selepas beberapa hari, keperluan untuk membuang air akan kembali seperti sebelum anda hamil. 


** dapat jawapannye... saye pon kerap buang air kecil sejap pregnant ni....**

rurjukan 
http://www.babycenter.com.my/a1050987/kerap-membuang-air#ixzz2U636zw34

No comments:

Post a Comment